joi, 14 iunie 2012

Invatam despre dintisorii de lapte

Cat de mult ne-a placut aceasta lectie! Mami s-a pregatit intens, e drept...a confectionat tot felul de lucrusoare care sa ne faca activitatea mai frumoasa si mai usor de parcurs, dar efortul a meritat, fara doar si poate. Am decis sa invatam azi despre dintisori, in special despre dintisorii de lapte, urmand ca mai incolo sa abordam si lectia dintilor de adulti.

1. Primul pas pe care l-am facut a fost acela de a ne documenta din Corpul uman, O aventura incredibila povestita de Bobarnaci (editura Litera) cu privire la dintisori...plansele mari ne-au fost foarte de folos si ne-au placut la nebunie. Am vazut cam ce se intampla in gura unui om, dar am insistat asupra dintilor, a felului in care sunt ei pozitionati, a rolului pe care il au in masticatie. 
M. a vrut sa se uite cu lupa la fiecare amanunt si a ramas uimita de cate se pot intampla si in gurita ei.
    

2. How many teeth (1)?

Apoi, am mers pe stil Montessori, in stabilirea numarului de dinti de lapte si a dintilor de adult. De aici am printat fisa, apoi am lamintat-o, iar patratelele pe care sunt scrise cifrele le-am decupat din resturi de coala alba, laminata, iar in felul acesta putem scrie si apoi sterge cifrele (ca sa le putem relua si alta data). Am folosit bastonasul cu 10 margelute pentru a identifica mai usor numarul de dintisori de lapte (si am ajuns la concluzia ca sunt 10 sus si 10 jos, in total 20 de dintisori).
La varianta cu dintii de adult am ajutat-o eu, deoarece numaram doar pana la 20, inca (dar chiar si asa, a fost un joc interesant si frumos...un bun prilej de repetat cifrele, cu atat mai mult cu cat a prins repede ideea: dupa ce cad dintisorii de lapte, cresc altii la loc, si inca in numar si mai mare).
Nu am uitat sa invatam si in engleza cum se spune dinte/dinti si numarul lor.

3. How many teeth (2)? 

Tot la aceasta categorie am introdus o alta nebunie de-a mea: am modelat din argila 2 guri umane (de copil), cu buze, gingii, dintisori si limba. Le-a facut in 2 exemplare deoarece una dintre ele este de control, iar cealalta are dintisorii mobili! In fiecare dintre ei se gaseste o mica tija, cu ajutorul careia copilul reaseza dintii la loc, respectand ordinea fireasca a lor. A fost prilejul perfect pentru a-i mai numara o data, dar si pentru a-i spune cum se numesc si repeta ceea ce citiseram din Corpul uman..., si anume rolul lor in masticatie.
    

4. Tooth parts

Pentru pasul urmator, mami a modelat din argila polimerica, 2 dintisori (2 maselute, mai precis): varianta intreaga si varianta sectionata, pentru a vedea puiul ca dintisorii nu sunt goi pe dinauntru! Am respectat culorile pe care le gasisem pe plansa printata de aici (nu am scos intregul pachet, deoarece deocamdata nu am vorbit despre dentist, lasam pentru o activitate viitoare acest lucru).
Am desenat si pe tabla maseluta si am inceput sa insiram partile componente ale dintelui (mai mult pentru a vedea cat de multe sunt, nicidecum pentru a le invata de aceasta data). Am retinut, totusi, faptul ca dintele are radacina, asemeni copacilor si ca aceasta sta infipta in gingie, asa cum radacina copacilor sta infipta in pamant.
    
M. s-a uitat din nou cu lupa si s-a distrat de cat de mari pot sa devina dintr-o data... 
     

5. Spalatul dintilor

Pentru a face foarte distractiva aceasta parte a lectiei, am apelat la bunii nostri prieteni de pe strada Sesame. Am vizionat felul in care isi ingrijesc ei dintisorii...am gasit o multime de activitati pe aceasta tema, ne plac mult de tot, sunt foarte educative si capteaza pe loc atentia si interesul copilului! (aici). 
Dupa aceea, cu acest grafic in fata ne-am apucat de activitatea pe care am vazut-o aici, si care ne-a placut la nebunie! Am folosit 3 paharele de iaurt (golite, curatate de etichete si intoarse cu capul in jos), o periuta de dinti dezafectata (o folosim mai mult la pictat etc), pasta de dinti si buburuza noastra, despre care am mai scris aici si care masoara exact 3 minutele, cat avem nevoie pentru a spala temeinic dintii.
     
     

6. Ata dentara

M. vede zilnic cum mami si tati folosesc ata dentara, este foarte curioasa, insa pana acum nu i-am aratat conctret cum se foloseste. M-am gandit ca e momentul perfect! Intre 2 maselute ramasese o bobita de pasta de dinti (fiind albastra, se vedea foarte bine, pe fondul alb al dintilor). I-am aratat cum sa prinda ata intre degetele si a reusit sa scoata bobita de pasta de dinti de una singura. I-a placut enorm sa faca acest lucru, atat de plin de importanta si vital pentru dintisori (deja discutiile noastre cu privire la periatul dintilor in mod temeinic au trecut la un alt nivel...deja poate "vizualiza" resturile de mancare ce pot ramane intre dinti si intelege de ce mami si tati insista atat de mult cu periatul perlutelor din gurita ei).
     

7. How many teeth (3)?

Din nou o activitate montessoriana, excelenta (luata de aici)!
Am scris textul (How many teeth? 20 baby teeth. 10 on the top, 10 on the bottom/ Cati dintisori? 20 de dintisori de lapte. 10 sus si 10 jos) pe o coala de carton, A4. In timpul acesta M. a framantat o bucatica de play dough, pe care stia ca o vom sacrifica. I-am dat forma de gurita, dupa care am numarat si asezat, cu grija, 10 perlute (cei 10 dintisori de jos). Am lasat-o sa se usuce, dupa care am lipit-o direct de coala, urmand sa o pastram ca atare, intr-o folie de plastic.
     
8. Pentru ca M-ei ii plac atat de mult puzzle-urile, nu am ratat ocazia de a combina aceasta activitate cu reperarea cifrelor de la 1, la 20. Am printat, de aici, in 2 exemplare, cele 2 planse (una cu pasta de dinti si una cu periuta de dinti). Unul dintre exemplare l-am taiat in fasiile pe care le vedeti mai jos, iar pe celalalt l-am pastrat ca suport pentru fasiile de hartie. In final, copilul descopera cele 2 obiecte. Si acestea au fost printate de aici.
   

9. Tooth fairy and Peppa

Ne-am delectat copios cu acest episod (este, de fapt, una dintre cartile cu Peppa Pig, lecturata), in care micuta isi pierde un dintisor si este invocata Zana Maseluta (Tooth Fairy). Din acest motiv, mami a cusut din pasla, o pernuta pentru Zana Maseluta (cu un mic buzunaras, in care copilasul va pune dintisorul proaspat cazut, iar peste noapte, Zana va veni sa ia dintisorul si va lasa in locul lui un banut).
Eu m-am inspirat, in realizarea pernutei, de pe Internet (nu am printat tipar, am facut dupa ochi totul), dar daca va tenteaza sa realizati asa ceva, dupa un tipar, vi-l recomand pe acesta.
Voi cum abordati tema dintisorilor cu puiutii nostri?


(3 ani si 6 luni)


6 comentarii:

  1. Buna,
    Am descoperit de curand blogul tau...m-a fascinat din primul moment. Felicitari pentru tot ceea ce faci, e minunat ca ii poti oferi fetitei tale acest lucru. Si eu am doua fetite si sunt foarte atasata de metoda Montessori, din pacate nu imi permit sa fac homeschooling cu ele, desi am visat uneori la acest lucru. M-a impresionat mult puterea ei de concentrare la o varsta asa de mica. Imi sunteti foarte dragi si va urez succes in continuare. Bravo, esti o mamica model si o sursa de inspiratie pentru multe dintre noi...inca o data felicitari :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Hello, Alina.
    Sa stii ca mi-ai luminat ziua...nu iti dai seama cat de important e pentru mine ceea ce mi-ai scris! De curand ma acuza cineva ca blogul meu nu are nicio utilitate, nicio functionalitate...si am fost pe punctul de a renunta la a mai face publice jocurile noastre. Acum ma felicit pentru faptul ca nu am procedat asa.
    Iti multumesc din suflet si iti pupic printesele pe nasuc, sunt convinsa ca sunt niste copii superbi, cu asa o mamica!

    RăspundețiȘtergere
  3. Buna Camelia,
    Iti multumesc pentru raspuns :) Sa nu renunti niciodata sa faci ceea ce crezi, pentru ca tu esti singura care iti cunosti cel mai bine copilul, tu stii de ce are el nevoie si pentru ca e minunat sa imparti cu altii din experienta ta.
    Iti scriu un citat referitor la ceea ce ai scris mai sus, se poate referi la blog, la modul tau ales de educatie, la orice altceva alegi TU sa faci cu viata ta:
    :: Don't Explain ::

    Being on the leading edge of parenting, you may find yourself explaining to others *why* you parent the way you do.

    This can be a good thing when someone has expressed curiosity about it and you're simply sharing information. But it's better *not* to explain
    yourself if you're trying to *justify* your choices.

    Justifying gives away your power. It implies that you need the other person's approval. It undermines your self-confidence and distances you from your Inner Guidance.

    The "need" to explain and justify your choices is based on the "need" to be right. But if your parenting choices are "right," and the other person would parent differently, then s/he must be "wrong." Once you get
    in that right/wrong mode, conflict or interpersonal tension is inevitable.

    Instead of explaining your parenting to others, silently remind *yourself* that your choices are right *for you*, and your own approval is all you need.

    A fost preluat de aici: http://www.dailygroove.net/dont-explain

    O zi buna sa ai!
    Alina

    RăspundețiȘtergere
  4. Wow, Alina, esti minunata! Clar ca voi avea o si excelenta...citesc acum exact ceea ce ma indruma pe mine in viata, exact in tacere m-am si retras si continuat ceea ce cred eu ca fac cel mai bine pentru puiul meu.
    Iti multumesc din sulfet, inca o data si sper sa mai putem comunica, imi face o reala placere!
    Si voi sa aveti o zi minunata!

    RăspundețiȘtergere
  5. Tema igienei orale am urmarit-o si pe acest blog: http://www.lapappadolce.net/?s=igiene+orale (un grup de parinti si pedagogi italieni care fac homeschooling), un site pe care il apreciez foarte mult. Ti-l recomand cu caldura, sunt multe lucruri interesante de invatat si de acolo!

    RăspundețiȘtergere
  6. O, multumim din suflet! Nu stiam blogul, chiar o sa studiez cu atentie!

    RăspundețiȘtergere

Traduceți