luni, 25 iunie 2012

Jocul literelor in stil Montessori - "h", "j", "v"


Saptamana care tocmai a trecut, in fiecare dimineata, am scris cate un cuvant format din doua litere, urmand aceasta tehnica de scriere. Am reusit sa invatam sa scriem si sa citim cuvintele: da, nu, la, cu, pe, si, ir.  
Ideea de a face acest mic exercitiu in fiecare dimineata mi-a venit in timp ce citeam articolul Ralucai ( Caiet pentru casa mea), cu privire la metoda Handwriting without tears
Este cea de-a doua saptamana in care lucram in acest mod, iar rezultatele sunt deja incredibile (am realizat acest lucru in timp ce parcurgeam punctul 6 din activitatile noastre de azi).

      

Azi, ca si activitate principala, am introdus, revenind la stilul Montessori, trei litere deodata: h, j si v. Ordinea activitatilor incerc sa o pastrez, pe cat posibil, aceeasi, pentru a-i da M-ei o continuitate si o senzatie de "obisnuinta/de comod":

1. Literele tactile 

ne-au ajutat sa repetam tot ce stim pana acum:


Tot ele ne-au ajutat sa ne familiarizam si cu cele trei litere noi.

2. LeapFrog Scrible and Write (scrierea punct, cu punct):

ne-a ajutat, ca de fiecare data, sa realizam mai usor cum se scriu cele trei litere noi.


3. Tavita cu nisip/sare

Si cu ajutorul ei am exersat scrierea celor trei litere:


4. Letter tracing:

Am folosit tablita (aici, la punctul 5 am scris despre ea), pe care mami a scris literele noi, iar M. le-a rescris, peste cele scrise de mami, dar cu alta culoare. Dupa aceea le-a "sters" cu o pensula uda (dar tot ca si cum le-ar fi scris).


5. Discriminare de sunete:

M. a avut de ales intre c si p (mami ii citea cuvintele, iar ea hotara ce litera lipseste si o scria singura in spatiul gol .)


6. "Ochelari" de cautat cuvinte scurte:

Am preluat cele 7 cuvinte scurte, pe care le-am scris in fiecare dimineata a saptamanii trecute, le-am scris in partea de sus a unei coli de hartie si incadrat pe fiecare intr-un "nor", ca sa fie mai usor de reperat. 
In restul paginii am scris cuvinte ce le au in componenta lor pe cele sapte. Am decupat un dreptunghi din carton rosu, i-am facut o fereastra pe mijloc (M. spune ca sunt ochelari, deci asa i-a ramas numele). 
Jocul consta in cautarea cuvintelor scurte, pe care le cunoaste deja: trece cu "ochelarii" peste fiecare cuvant, pana cand gaseste grupurile de litere vizate. Jocul a mers repede, se pare ca deja s-a acomodat foarte bine cu cele sapte.

     

Aveam de la o activitate anterioara, acesti "ochelari" mult mai mari si m-am gandit ca i-ar placea mult M-ei sa se joace si cu ei. Am intuit bine! Ii scrisesem si pe tabla mare cuvintele scurte si am rugat-o sa le gaseasca, pe masura ce i le citeam eu.
Am ramas perplexa cand am vazut ca sare, instantaneu, pe fiecare dintre ele! Metoda HWT da roade mult mai rapid decat credeam eu...nici nu apucam sa pronunt bine cuvantul si M. punea "ochelarii" pe el, in semn ca l-a gasit!

  

Spor la invatat si voua!



2 comentarii:

  1. Excelent, M! Inca putin si vei reusi sa citesti toate cuvintele din carti!

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumim, Raluca! Da, deja asteapta momentul acela.

    RăspundețiȘtergere

Traduceți