marți, 31 iulie 2012

Ceasul si numerele pana la 30


Lectia noastra de matematica a constat azi in primi pasi inspre citirea ceasului. 
M. este tot mai interesata de ceasuri, isi doreste foarte mult un cesulet verde pe manuta, si se roaga de mult timp sa o invat sa foloseasca unul.
Mi-am dorit mult ca si acest pas sa fie facut tot in stil Montessori.
Prin urmare, mai intai m-am sigurat ca stapaneste bine cifrele pana la 30. Apoi, pe o coala de hartie am scris:

Saptamana are ... zile.
Luna are ... de zile.
Anul are ... luni.
Ziua are ... ore.

M. stie zilele saptamanii, asa ca am rugat-o sa pe enumere pe degetele si sa constate de una singura cate ii ies.
Pentru cele 30 de zile cate sunt intr-o luna, am ridicat de trei ori toate cele zece degetele.
La fel am procedat si pentru 12 si 24.
De fiecare data a completat de una singura cifrele ce lipseau.



Revenind la ceas, azi am mai vorbit doar de faptul ca ziua are 24 de ore si ca intre fiecare cifra pe care o vedem afisata pe cadranul unui ceas, se gasesc cate cinci minute. Data viitoare, vom merge cu cifrele pana la 60 si vom afla si ca intr-o ora sunt 60 de minute, iar intr-un minut, 60 de secunde.

Am decupat, din cartoane pe culori diferite numerele de la 1-10, 11-20 si 21-30. I-am cerut M-ei sa le aseze dupa cum se vede in imaginea de mai jos si totul a mers struna. Daca pana acum ii era incerta ordinea lor, faptul ca dedesubt vedea cifrele de la 1-10 a ajututat-o enorm. S-a ghidat dupa randul de sus si a inteles in cateva secunde cum se numara pana la 30!




Am introdus un ceas (Plan Toys) din lemn, cu activitati (il gasiti aici) pentru a vedea concret cate ore sunt intr-o zi si cum se trece de la o ora, la alta. Bratele ceasului sunt mobile, deci am lasat-o pe ea sa le roteasca pana cand am obtinut rezultatul dorit. Am insistat azi doar asupra orelor fixe, luand fiecare ora in parte (Montessori recomanda ca cel mic sa miste bratele ceasului de unul singur pentru a percepe mai usor felul in care "se rotesc" acele acestuia si, practic, cum se trece de la un minut, la altul, de la o ora, la alta).
Ceasul dispune si de 9 cartonase cu activitati desenate, ce se pot aseza in partea de sus a ceasului, pentru ca cel mic sa stabileasca ora la care se desfasoara acestea.



Dupa aceea, pentru a complica putin lucrurile, am rugat-o sa le aseze ca in imaginea de mai jos: pe primul rand, pe 1, pe al doilea rand, pe 11, iar pe al treilea, pe 21.


   


Ne-am terminat lectia completand aceste fise Montessori (le puteti printa si voi de aici): mai intai am completat eu una dintre fise, stabilind ore fixe. Dupa aceea, i-am explicat M-ei inca o data cum se citeste fiecare in parte si am rugat-o sa repete ceea ce vede pe fisa completata de mine.




4 comentarii:

  1. O activitate minunata, felicitari, ma minunez de minunea mica si dulce cum sta ea acolo atat de concentrata! Bravo! Pupic, Alina

    RăspundețiȘtergere
  2. ati reusit sa intelegeti pe deplin pozitiile limbilor de la ceas? baietii mei se incurca de minune :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Le mai incurcam si noi, dar nu e maraton, asta e doar un inceput intr-ale ceasului, acum se sedimenteaza informatiile, este destul timp sa le asezam pe toate bine :)

    RăspundețiȘtergere

Traduceți