vineri, 14 septembrie 2012

Pamant-apa-aer (Montessori)



Placerea cu care M. a parcus aceasta lectie inedita pentru ea mi-a depasit intru totul asteptarile. Zile intregi m-a urmarit lucrand la acest glob, insa nu a manifestat vreun interes iesit din comun pentru el, asa ca azi, emotiile au fost inzecit mai mari decat de obicei si, implicit, bucuria de a o vedea atat de implicata a crescut cu fiecare minut in parte!
Am decis sa mai facem un "baby step" inspre geografie, tot in stil Montessori, deci pe cat posibil cu materiale Montessori, si asta deoarece este sistemul de educatie cel mai eficient in cazul M-ei. 
Am ales sa invatam despre diferentele dintre pamant-aer-apa in urmatorul fel:
  • Am folosit trei sticlute, in care am pus apa colorata in albastru (simbol pentru apa), nisip (simbol pentru pamant), iar pe a treia am lasat-o goala (simbol pentru aer).
  • Am printat (de pe blogul The Helpful Garden: Montessori, de aici) fisele cu cartonase ce reprezinta imagini din cele trei categorii diferite. Setul include si o pagina "de control", unde cel mic poate verifica daca a sortat bine cartonasele.
  • Dupa ce M. a stabilit carei grupe ii apartine fiecare sticluta de pe masa, a trecut la sortarea lor.
 
  • Cele doua planse pe care le vedeti mai jos le-am descarcat de pe acelasi blog (de aici), vi le recomand cu mare caldura: una de control si una alb-negru, pe care cel mic urmeaza sa o coloreze.
 
  • Cel mai interesant pentru mine a fost momentul in care M. a realizat ca toate activitatile de dinainte fusesera ca un preambul la introducerea globului pamantesc! A facut imediat conexiunile de rigoare si nu i s-a parut deloc ciudat acest glob neobisnuit (aici puteti citi pe larg despre felul in care l-am realizat).
 
Dintr-o data, M. m-a intrebat ce se intampla daca se amesteca pamantul, cu aerul si cu apa. Mi-a amintit ca vazusem undeva o joaca interesanta si am preluat ideea, dar adaptand-o la intrebarea M-ei. Am convenit ca piatra reprezinta pamantul, apa va fi cea pe care o vom aplica cu ajutorul pensulei, iar aerul va interveni in momentul in care apa de pe suprafata pietrei se va usca. La nebunie i-a placut aceasta joaca, a udat pietrele acelea la infinit!
 
Happy learning and crafting si voua!

(3 ani si 9 luni)


14 comentarii:

  1. Ce lectie frumoasa. Interesant globul pamantesc, merg sa vad cum l-ai facut, sunt tare curioasa :)
    O lectie asemanatoare am facut si noi mai demult, doar ca atunci am folosit piese de puzzle incastru cu diferite mijloace de transport. Le-am sortat folosind acelasi criteriu apa-aer-pamant. De curand, pe blogul Adinei am gasit aceste planse, le-am scos la imprimanta si ne-am jucat exact ca voi :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Ma bucur mult ca ati pornit si voi cu acest prin pas, e foarte important pentru cei mici!
    Va imbratisam si multumim!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sa stii ca nu merge linkul catre glob, zice ca nu am permisiunea sa accesez pagina.

      Ștergere
  3. Vorbesti despre linkul catre globul realizat de mamica ce m-a inspirat pe mine, cel din tutorial?

    RăspundețiȘtergere
  4. Camelia linkul de pe aceasta pagina din acest context "A facut imediat conexiunile de rigoare si nu i s-a parut deloc ciudat acest glob neobisnuit (aici puteti citi pe larg despre felul in care l-am realizat)".

    RăspundețiȘtergere
  5. Foarte frumoasa lectia voastra, ca de obicei! si globul este superb...avem si noi un astfel de glob, dar cumparat la un pret mult mai mic :).
    Fff interesant ca sarea a rezistat experimentului si nu s-a topit :).

    RăspundețiȘtergere
  6. Asa e...cred ca doar cu toporul o mai pot da jos, atat de bine s-a prins de glob!
    Va imbratisez si multumesc, Coca!

    RăspundețiȘtergere
  7. Superba lectia, si foarte frumoase materialele, multumim mult. Sticlutele mici sunt adorabile, de unde le-ai procurat? Imi place enorm de mult ultima poza cu M. se vede incantarea de pe chipul ei, normal da-i unui copil apa sau nisip si o sa-l vezi concentrat ore in sir :)

    RăspundețiȘtergere
  8. :))) Asa e, Alina! Cand am ajuns la momentul cu pensula, apa, pietrele, i-a apartul luminita aceea in ochisori, i-a placut enorm lectia. M-am si indepartat de masuta ei si am urmarit-o doar cu coada ochiului in timp ce imi faceam treaba prin casa...o auzeam doar "predand" unui personaj imaginar ceea ce invatase de la mine si dand de zor cu pensula pe pietre. Este cea mai eficienta metoda didactica, nu-i asa?
    Iti multumesc mult!

    RăspundețiȘtergere
  9. Superb s-au legat toate! O sa repet ce s-a spus deja, dar si mie mi-a placut mult cum ai asociat sticlutele cu cardurile, foarte ingenioasa ideea. Si finalul, nemaipomenit! Felicitari din nou, simt ca fiecare postare e mai spectaculoasa decat cea dinainte. Daca la lectura lucrurile se simt asa de armonioase si de intense, ce-o fi in realitatea voastra, in momentul in care lucrurile chiar se intampla?...

    Ma tot gandesc ce dar extraordinar ii faci fetitei tale. Sper ca blogul acesta sa traiasca muuult si bine, pentru ca sa putem vedea cum fiecare experienta incredibila se sedimenteaza, se nuanteaza in timp. Mi-ar placea mult s-o cunosc pe fetita ta peste 5, peste 10, peste 15 ani.

    RăspundețiȘtergere
  10. O, ce cuvinte frumoase!
    Multumim din suflet, sa dea Dumnezeu sa fie toti copilasii sanatosi si sa aiba un dram de noroc, restul se aseaza de la sine!

    RăspundețiȘtergere
  11. Camelia, te urmaresc de ceva vreme, nu multa. Sunt absolut fascinata de ceea ce reusesti sa faci. Ma inclin!
    Cu mult drag,

    Dana

    RăspundețiȘtergere
  12. Dana, iti multumesc din suflet pentru cuvintele frumoase. Aprecierea si parerea ta conteaza mult pentru mine!
    Cu acelasi drag,
    Camelia

    RăspundețiȘtergere

Traduceți