joi, 21 martie 2013

Vertebrate, nevertebrate

Din punctul meu de vedere, blogul The Hepful Garden este o sursa inepuizabila de resurse montessoriene, si nu numai, splendide! Fisele pe care le-am gasit aici pe tema pe care am abordat-o noi azi sunt atat de frumoase, vi le recomand cu mare caldura si voua, sunt o adevarata inspiratie.

Pentru inceput, am dorit ca M. sa inteleaga ce e acela un vertebrat, ce e acela un nevertebrat, fara a avea insa pretentia sa retina aceste denumiri, pe mine ma intereseaza in acest moment ca ea sa stie ce e aceea coloana vertebrala si sa constientizeze faptul ca pe lumea aceasta exista vietati care au coloana si altele care nu au. Nu am trecut la fise inainte de a o lasa sa-mi palpeze coloana, sa imi puna zeci de intrebari referitoare la forma, la utilitatea ei. Dupa aceea, am apelat la puzzle-urile in straturi - am inceput cu fetita, am trecut apoi la porumbel si am terminat cu dinozaurul.
Am observat de unde porneste si unde se termina coloana vertebrala.
Am printat aceste fise, iar M. a inceput sa le sorteze. Ele sunt mult mai frumoase decat am reusit eu sa le suprind in fotografii.
Apoi, mami a adus pe masuta un cosulet plin cu figurine Safari ltd (cumparate, cel mai multe de aici), dar si cu unele facute din argila polimerica si, folosindu-ne de fise, am inceput sa le grupam si pe acestea pe categorii.
Am mers putin mai departe in ceea ce priveste vertebratele si le-am clasificat si pe acestea. Fisele sunt tot de pe The Helpful Garden, ele se pot prinde sub forma de carticica, dar mie imi trebuiau decupate, asa cum le vedeti pe masuta noastra.
Dupa ce a colorat cu atentie coloana vertebrala pentru fiecare categorie de vertebrata, M. a inceput sa aseze figurinele pe clase: mamifere, amfibieni, pesti, pasari si reptile.
Si asa aratau la final clasele de vertebrate:
Totul a culminat cu o joaca frumoasa, in care M. a incercat sa stabileasca grade de rudenie intre animalute - a cautat in disperare o bunica pentru vacuta si pana la urma, leul de mare i-a parut cel mai potrivit pentru acest rol! Activitatea i-a placut atat de mult, incat m-a rugat sa-i promit ca si maine vom relua jocul.

Multa joaca frumoasa si voua!


(4 ani si 3 luni)



18 comentarii:

  1. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  2. Iti multumesc mult, Ioana! Mai avem drum lung in studiul animalelor, dar e un inceput in toate.
    Va pupicam mult!

    RăspundețiȘtergere
  3. Ce sa zic, minunat ca de obicei. Multumim de informatii Camelia! Mereu ma inspir de aici, dar inca nu am inceput nimic, fetita are 2 ani si 3 luni si eu tot astept sa vad cand sta locului macar 2 minute.

    RăspundețiȘtergere
  4. Multumim frumos, Ema.
    Sa iti traiasca micuta!!!

    RăspundețiȘtergere
  5. frumoasa lectie si frumoasa joaca ce a urmat...imi plac tare mult figurinele voastre, de puzzleuri nici nu mai zic!!!! vezi ca nu este link de trimitere catre The HElpful garden :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Multumim mult, Coca!
    Nu am mai pus link deoarece toate printabilele sunt de la ei (in lectia aceasta) si am tot pus acolo link-uri, dar pun daca zici ca e util :)

    Pupici multi!

    RăspundețiȘtergere
  7. Excelenta lectie, Camelia, completa si pura joaca! Sunt sigura ca M. a inteles mai bine decat S. cum e cu vertebratele si nevertebratele :) Spor la joaca in continuare!

    RăspundețiȘtergere
  8. Foarte frumoase toate materialele voastre iar M. se descurca excellent cu toate! Felicitari amandurora, tie, Camelia, pentru felul cum stii sa-i tesi "lectiile" si tie, M., pentru felul cum stii sa ma umpli de drag!

    Camelia, ce criterii de clasificare a claselor de vertebrate I-ai dat M.-ei la jocul de sortare? I-ai facut prezentari pentru fiecare in parte sau ai lasat-o sa se descurce intuitiv?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Andru, ne coplesesti - iti multumim mult de tot pentru fiecare cuvintel!

      Noua de foarte mare folos ne-au fost cartile de joc educative (Animalele, de la ed. Gama), cu ele ne-am jucat mult, le-am sortat de nici nu mai stiu cate ori, pe tot felul de categorii, in functie de iconitele de pe fiecare carte de joc. De aici stia deja despre mamifere (ca nasc pui vii), despre pasari (ca puii ies din oua), despre reptile (ca le recunoastem prin solzii specifici).
      In privinta pestilor si a amfibienilor (care lipsesc din setul de carti de joc), a mers pe intuitie. Eu, de regula, o cam las sa intuiasca singura ce si cum atunci cand vine vorba de informatii noi. Cred ca in felul asta isi pune creierul la treaba si conexiunile pe care le face de una singura valoreaza de 1000 de ori mai mult decat orice informatie de-a mea. Am si scris, inainte de a vorbi despre coloana, am lasat-o sa-mi umble cu manutele pe coloana, sa vada de unde porneste, pana unde merge, sa isi imagineze cam ce forma are si abia dupa aceea am trecut la joaca propriu-zisa.
      In cazul nostru, stilul asta functioneaza cel mai bine, nu stiu cu alti copilasi cum e.

      Sper ca ai inteles ceva din explicatiile mele, va pupic :)

      Ștergere
    2. Limpede ca lacrima, Camelia, multumesc!

      Ștergere
  9. Ma bucur tare mult ca iti place, Raluca! Sunt convinsa ca la fel de frumos v-ati jucat si voi si ca S. te-ar surprinde cu ce multe informatii a retinut!
    Va pupicam mult!

    RăspundețiȘtergere
  10. Superba lectia si materiale, iar M. s-a distrat de minunane invatand lucruri noi! Multumim pentru frumoasele fise si pentru presentare si spor la joaca! Pupici!

    RăspundețiȘtergere

Traduceți