vineri, 18 decembrie 2015

Descopăr literele Montessori (editura Gama)

Dragii mei, materialele despre care vă vorbesc azi sunt, după părerea mea, un regal. Nu exagerez atunci când afirm acest lucru - mă „mână în luptă” disperarea mea de a găsi materiale educative de calitate și deznădejdea aceea pe care, cei care treceți, de exemplu, printr-un manual școlar de-al copilului vostru, o cunoașteți atât de bine. Nu știu ce putem face în privința manualelor, nu știu cum și când vom scăpa de oroarea exercițiilor ale căror enunțuri nici eu, ca adult, nu le pricep, dar știu ce putem face ca să-i ajutăm pe cei mai mici dintre copiii noștri să citească și să scrie.
Cei care ne citiți de ani buni știți ce improvizații am făcut pentru ca M. să asimileze ușor literele, vă amintiți de tutorialele mele de realizat litere tactile, alfabetul mobil și câte și mai câte altele...
Ei, epoca aceasta a apus, acum găsiți toate cele necesare într-un singur kit (o mapă cu dimensiuni de 360x260 mm), frumoasă și practică, apărută recent la editura Gama sub numele Descopăr literele Montessori. Kit de învățare rapidă a scrisului și cititului la o vârstă fragedă.
Așa arată interiorul kit-ului - compartimentat astfel fel încât fiecare set de litere să își aibă propriul loc, bine definit.

În componența lui intră:
  • cartoane cu litere cursive abrazive, pentru activităţi senzoriale, pe care veţi găsi şi litera mică de tipar corespunzătoare, precum şi imaginea unui obiect a cărui denumire începe cu acea literă
  • folii imprimate cu litere de aceeaşi culoare şi mărime ca şi cele de pe cartoane, sub care există o linie ce indică înălţimea lor şi poziţia în raport cu celelalte litere
  • jetoane detaşabile, pentru compunere de cuvinte
  • ghid explicativ al metodei, care conţine şi sugestii de activităţi. 
  • Țin cu tot dinadinsul să citez un fragment din acest ghid, unul care îmi merge la inimă și care ar trebui să ne inspire toate cadrele didactice.

    [...] După ce a studiat metoda propusă de Édouard Séguin, Maria Montessori și-a pus, pe bună dreptate, o întrebare firească: de ce să ne străduim să învățăm copilul scrierea cu majuscule de tipar - un efort care va consuma nu doar timp prețios, ci și energia copilului - , doar ca să-i cerem mai târziu, peste doar câțiva ani, să renunțe la tot ce știe și să deprindă scrierea cursivă?
    „Metoda lui Séguin pentru învățarea scrierii ilustrează cât de întortocheate sunt căile pe care le urmăm în învățământ, din cauza instinctului de a complica lucrurile. (...) Cine a avut relevația că, pentru a învăța scrisul, primul semn pe care trebuie să-l facem este linia dreaptă și pentru ce ne îndârjim să pregătim curbele cu ajutorul unghiurilor?”, se întreba Maria Montessori. „Să renunțăm pentru moment la aceste prejudecăți și să mergem pe o cale mai simplă. Poate că atunci vom simți o mare ușurare, scutind umanitatea de orice efort în învățarea scrierii”.
    De la aceste gânduri ale Mariei Montessori a pornit o adevărată revoluție a metodelor de învățare a scrisului.
    După această introducere, ghidul ne învață cum să pregătim copilul pentru scris, cum să-l inițiem în exercițiile tactile (vezi cartonașele care reproduc tăblița pe care Maria Montessori a împărțit-o în două dreptunghiuri egale - unul acoperit cu glaspapir și un al doilea, acoperit cu un carton neted).
    Această metodă a „scrierii spontane” presupune folosirea unor cartoane cu litere evidențiate printr-o textură specială, pentru ca nu doar văzul, ci și pipăitul să contribuie la învățarea literelor.
    [...] Pregătirea pentru scris presupune, așadar, pipăirea conturului literelor alfabetului. Mișcarea trebuie să se facă în sensul scrierii, folosind ca punct de pornire bulina albă care marchează începutul literei și săgețile ajutătoare. 
    Prin exersare repetată, copiii deprind fără efort mișcarea necesară pentru a reproduce forma semnelor grafice. Mai mult: când privesc, recunosc și pipăie literele abrazive, ei se pregătesc pentru un proces mult mai complex - scrierea și citirea simultană.
    Notă: După cum se poate observa în fotografia de mai sus, pentru realizarea acestor litere tactile, editura a folosit un lac tipografic special, suficient de diferit ca textură încât literele să fie ușor de distins, dar care să nu fie nu atât de aspru precum glaspapirul.
    Probabil vă întrebați de ce metoda Montessori recomandă urmărirea conturului literelor abrazive cu două degete simultan, în loc de unul singur. [...] Dacă memoria motrică a fiecărei litere se capătă prin exersarea gestului de urmărire a conturului, folosirea degetului arătător împreună cu cel mijlociu anticipează modul în care ținerea instrumentului de scris va solicita musculatura mâinii. [...]
    Un exercițiu folositor pentru recunoașterea vizuală a literelor presupune suprapunerea foliilor transparente pe care le găsiți în kit peste cartoanele cu litere abrazive. Literele imprimate pe aceste folii au aceeași culoare și dimensiune cu cele de pe cartoane. În plus, pentru a înțelege înălțimea lor și modul în care se raportează una la cealaltă în cadrul unui cuvânt, sub litere există o linie orizontală, ce sugerează viitoarea liniatură a caietului.
    În continuare, suntem instruiți cu privire la modul în care se introduc literele (senzația vizuală și tactil-musculară, percepția corectă a literelor, pronunțarea sunetelor care corespund literelor), ne este explicat modul în care copilul ajunge să creeze cuvinte și-apoi, se trece la sugestii de activități tare dragi nouă (activități fonetice, explorarea literelor abrazive, trasarea corectă a literelor, scrierea în nisip, scrierea cu cretă, asocierea literelor și imaginilor, recunoașterea literelor și jocul de-a literele ascunse).
    Oh, cât de mult mi-aș fi dorit un asemenea kit pentru copilul meu! Visez cu ochii deschiși și mă întreb cum ar fi fremătat de bucurie brăduțul nostru (în urmă cu vreo 4-5 ani) dacă sub crengile lui aș fi așezat mapa aceasta...
Iar pentru perioada imediat următoare învățării literelor, editura a pregătit patru caiete superbe: două cu activități de citire și alte două cu activități de scriere. Le putem considera o prelungire firească a kitului mai sus prezentat, le putem lua ca pe niște frumoase materiale de punere în practică a celor învățate anterior.
În cunoscutul stil montessorian, chiar dacă se concentrează asupra cititului/scrisului, temele acestora sunt cele deja familiare copilului educat în acest stil, fructe și legume, mamifere, respectiv la munte și în parc.
Sunt caiete de format A4 (165x235 mm), realizate din carton gros și, ceea ce e foarte important, bine legate.
Așa arată interiorul caietului Activități de citire. Fructe și legume.
Citez descrierea lui de pe site:

Primul pas pentru deprinderea citirii este, potrivit pedagogiei montessoriene, nomenclatura – citirea unor nume de obiecte deja cunoscute sau uşor de recunoscut. Caietele din seria Activităţi de citire Montessori reprezintă pasul al treilea al kitului de învăţare a scrierii şi citirii la o vârstă precoce. Caietul urmăreşte atât exersarea citirii, cât şi îmbogăţirea vocabularului. 
Cartonaşele incluse sunt destinate familiarizării cu nomenclatura folosită. Aceleaşi fructe şi legume sunt reprezentate, prin ilustraţii realiste, şi în caiet. Etichetele autocolante cu denumiri trebuie citite, apoi lipite sub ilustraţiile corecte.  
Superbe sunt și autocolantele!
Toți copiii iubesc animalele, deci vor iubi și acest caiet (Mamifere. Activități de citire), sunt convinsă.
Are tot 24 pagini și e gândit după aceleași principii ca cel prezentat anterior.
Caietele cu activități de scriere (La munte și În parc) au câte 32 de pagini și mi se par, și ele, frumoase și practice.

Caietul urmăreşte atât exersarea scrisului cu litere cursive, cât şi îmbogăţirea vocabularului. Liniatura este utilă, pentru a ajuta copilul să păstreze un scris ordonat şi să respecte dimensiunile şi proporţiile literelor. Paginile conţin peste 70 de ilustraţii realiste, legate de temă.
Veți observa că din acest caiet lipsesc semnele grafice pe care le impune metoda tradițională de educație. Faimoasele bastonașe, spune Maria Montessori, nu au niciun sens pentru copil și, prin urmare, nu-i stârnesc în niciun fel curiozitatea. [...]
„Dacă am număra semnele trasate de un copil pentru colorarea figurilor și le-am transforma în semne grafice, s-ar umple zeci de caiete”, nota Maria Montessori.
În nota aceasta, a unicității metodologiei Montessori, doresc să închei articolul de azi. 
Și cu speranța că articolul meu vă va fi util, vă doresc un sfârșit de săptămână liniștit, ferit de boli și griji!

5 comentarii:

  1. Tu acum ai mai invata-o pe Maia literele de tipar inaintea celor de mana? Foarte faina prezentarea! :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Da, Raluca. Eu am invatat-o literele mici de tipar, apoi literele mari. Trecerea la literele cursive s-a facut pe nesimtite, nici nu stiu cand le-a invatat :))). Doar la scrierea literelor de mana a fost ceva de lucru.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si daca ar fi sa o iei de la capat ai face la fel? :) Pe prima am apucat sa o invat o parte din literele mici de tipar (cam jumate) dar mai vin 2 surioare din urma si ma gandeam daca sa fac la fel cu ele. Totusi sunt diferite, vom vedea cum abordam cu ele invatarea. Cea de 3 ani ar prefera doar sa se uite fara sa faca prea multe, deci probabil va invata din zbor :P

      Ștergere
    2. Probabil, chiar nu m-am gândit! Totuși, cred că aș lua în considerare materialele nou-apărute, indicațiile și sfaturile primite în ele. Și aș mai ține cont de firea copilului, aș căuta calea cea mai ușoară către creierașul lui :).

      Ștergere
  3. Minunat. Site. INFO ... Oamenii ce postează: in 1ul rând autoarea blogului.
    Mulțumesc din inima. E Boboteaza .. Deci nu vei Răspunde, Camelia, dar îți spun cu mâna pe inima mea de mama (5 ani are fetița) ex profa si ex eleva ca s geniale materialele !! Sunt bucuroasa :)). Fluture Oana

    RăspundețiȘtergere

Traduceți