marți, 15 mai 2012

Buburuzele ne invata jocul cifrelor

Martea e ziua noastra de joc al cifrelor si, de obicei, ne bazam pe materialul pe care il gasim in Prima mea carte de matematica (aici am scris despre ea). Azi insa, am dorit sa adaug la aceste activitati si niste buburuze ce imi stau in minte de ceva timp. Nu e nimic nou sub soare in aceasta idee, singura "adaugare" din partea mea a fost confectionarea unor apirioare mobile (sub ele puteti "ascunde" tot felul de comori...cifre, litere, mostre de culori, cartonase cu mirosuri diferite, pentru o excelenta activitate senzoriala s.a.m.d). Ieri seara am reusit sa le termin, iar de dimineata o asteptau cumintele pe M.
Tutorialul pentru ele, dar si template-ul le gasiti aici

Asadar, cand am avut buburuzele terminate, le-am asezat frumos pe masa, iar M. le-a luat pe rand, intr-o ordine aleatoare, le-a numarat bulinutele de pe aripioare si a lipit de una singura patratelul pe care mami scrisese cate o cifra de la 1-10. Dupa ce le-a lipit, a "inchis" aripioarele la loc. Asa s-a simtit si ea implicata in procesul executarii lor, le pretuieste mai mult si ne-am ales si cu un excelent exercitiu de motricitate fina!

    

Dupa ce toate buburuzele au avut cifra sub aripioare, le-am asezat din nou in ordine aleatoare pe masa, iar M. le-a luat, pe rand, din nou, la numarat bulinute. Sfatul meu este sa incurajati copilasul sa numere mai intai bulinutele de pe aripioara stanga (inclusiv numerotarea bulinelor ar fi ideal sa se inceapa tot din stanga), dupa care sa treaca la numarat bulinele pe cea dreapta. Noi asa am facut dupa ce am observat ca o incurca multitudinea de bulinute si o deruta putin (eu nu astept ca M. sa atinga nici cel mai mic grad de frustrare, imediat "o cotesc", altfel, asta inseamna sfarsitul jocului).





Dupa ce ne-am asigurat ca toate buburuzele au cifra sub aripioare, am trecut la cateva activitati din Prima mea carte de matematica. Azi am facut exercitii de tipul "1 in plus, 1 in minus". Nu imi pot imagina cum i-as fi putut explica mai simplu acest greu si prim exercitiu de adunare/scadere daca nu as fi avut bastonasele cu margelute (aici puteti vedea cat de simplu se pot confectiona).


Dupa ce am numarat cate baloane sunt in fiecare multime, am asezat cifrele corespunzatoare in dreptul lor, dupa care am asezat si bastonasele cu margelute. 






Pe masura ce lucram din ea, in mintea mea au inceput sa apara idei noi...puteam "lega" buburuzele de exercitiile din carte, asa ca dupa somnicul de pranz am initiat jocul pe care l-am numit Detectivul de buburuze, pentru ca am folosit si lupa (mai mult de distractie si pentru diversificare).


Am rugat-o pe M. sa aseze buburuzele in ordine crescatoare a numarului de bulinute de pe aripioarele lor.


Dupa care am rugat-o sa aseze si cifrele din argila, tot in aceasta ordine, direct pe burtica buburuzelor (puteti folosi cifre din orice alt material decat hartie, cum sunt patratelele lipite de buburuze, pentru ca micutul sa se obisnuiasca si cu alte texturi, feluri in care sunt scrise sau modelate cifrele...combinati o activitate de numarare, cu una senzorial-tactila).


Al treilea pas a fost asezarea bastonaselor cu margelute, sub fiecare cifra din argila. Aici M. i-a reusit pentru prima oara un exercitiu de dificultate urmatoare celui de numarat, si anume acela de a ghici , fara a numara, obiectele pe care le are in fata! Acest nivel ne depaseste inca, cel putin asa era pana cand am introdus bastonasele cu margelute. Azi e pentru prima oara cand M. doar uitandu-se la ele (comparand diferentele de lungime dintre ele), mi-a arata care crede ca este bastonasul cu 4, fara sa fi numarat margelele de pe el (insa, din carte inca nu stie sa ghiceasca numarul de obiecte dintr-o multime).



Aici faceam acelasi lucru, incercam sa ghicim care bastonas trebuie pus in dreptul buburuzei cu numarul 10, doar prin comparatie cu restul bastonaselor asezate anterior pe masa si fara sa numaram!


Aici, in timp ce mami bucatarea, M. a cautat bastonasul cu 1 margeluta mai mic decat cel cu 3 margelute si tocmai constatase ca cel mov e prea lung...are cu 6 margele mai mult decat 3.


Aici era in culmea fericirii! Gasise bastonasul cu 4!

     

Evident, am rugat-o sa-l caute si pe cel care e mai mic decat bastonasul cu 3 margele.


Si, nu pe ultimul loc, se afla inca un joc nascocit pe masura ce cautam o modalitate cat mai frumoasa si utila de a depozita aceste buburuze...Mai stiti sfoara noastra (canepa fericita)? Ei bine, azi a mai gazduit cativa locatari :)))
Am prins cateva buburuze direct pe ea (am indoit una dintre antenute, cat sa fac un mic carlig), iar acum M., de cate ori se uita la ele, numara bulinutele si imi spune ce numar le corespunde!













6 comentarii:

  1. excelenta activitate, felicitari, Camelia!:)
    am si niste observatii, dar le trimit pe mail.

    RăspundețiȘtergere
  2. ce dragute sunt buburuzele :) daca s-ar preda in acest mod si la scoala, cred ca toti copilasii ar iubi cartea.

    RăspundețiȘtergere
  3. Multumim frumos, Roxana! Cuvintele tale dau rost eforturilor mele...sper sa preia cat mai multi parinti ideea cum ca invatatul poate fi usor si extrem de placut.

    RăspundețiȘtergere
  4. Te felicit si te admir pentru ce faci impreuna cu fetita ta! Ne motivezi si pe noi sa facem mai mult, sa ne organizam mai bine.
    Iar M. este o scumpete de fetita!

    RăspundețiȘtergere
  5. Mihaela, iti multumesc din suflet pentru aprecieri. Am intrat acum pe blogul tau (pe care il descopar cu ocazia comentariului pe care l-ai lasat) si am ramas deosebit de impresionata, faceti o treaba excelenta, nu cred ca trebuie sa te organizezi mai mult decat deja o faci!

    RăspundețiȘtergere

Traduceți