miercuri, 17 octombrie 2012

Literele mari (Prima litera si clama de rufe)

Pentru ca saptamana trecuta M. a prins neasteptat de repede toate literele mari, azi mi-am spus ca voi organiza un fel de recapitulare a lor, tot sub forma de joaca. Si i-a placut atat de mult, incat, cum ii sta ei in fire, dupa ce am terminat, a inceput sa strige ca mai vrea o data!
Pe blogul Adinei am vazut adesea cartonasele si clamele de rufe si mi-au placut mult de tot. Am gandit si noi un set (il gasiti la sfarsitul acestui articol, in format PDF, daca va place): un numar de 20 de cartonase, pe care gasiti o imagine, iar in partea de jos a acestuia, cate trei litere mari, de tipar. Mai aveti nevoie de cateva clame de rufe. Cel mic ia fiecare cartonas in manuta, spune ce reprezinta imaginea si aseaza clama pe litera cu care incepe cuvantul de pe cartonas. E un joc simplu, tare dragut si antrenant!
M. a ezitat in cateva cazuri, dar nu a gresit in niciunul, se pare ca literele mari ii plac mult de tot!
Si, dupa ce a tot repetat agatatul clamelor, daca tot aveam cartonasele, mi-a venit ideea sa aduc pe masa setul nostru de litere magnetice (cu tablita), sa o rog pe M. sa aseze cate un cartonas pe ea si sa scriem cuvantul pe care il reprezinta.
Cartonasele (Prima litera si clama de rufe) le puteti descarca din acest document. Sa le folositi sanatosi!


(3 ani si 10 luni)

10 comentarii:

  1. Foarte faine cartonasele, M. se descurca f bine, felicitari!

    RăspundețiȘtergere
  2. Imi place mult! Multumim, fetelor, pt idei si materiale!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma bucur, Andrea. Vor urma si alte materiale pe citit :).

      Ștergere
  3. Am descarcat si pentru Una cartonasele voastre, multumim! O sa ne prinda bine intr-o zi, cu siguranta.

    Cateva dintre cartonasele pe care le-am folosit noi sunt descrise aici: http://oglinzi.blogspot.ro/2012/10/5-minte-pe-zi-sunetul-initiallitera-cu.html.

    Altele se pot descarca de aici: https://docs.google.com/file/d/0By5KpmR_6ia_VkhKamZHNXJPbzQ/edit

    Sa aveti spor in ce faceti, chiar imi era dor s-o vad pe M. la masuta ei rosie!

    RăspundețiȘtergere
  4. Andru, blogul vostru creste frumos de tot, felicitari din tot sufletul! Imi place foarte, foarte mult ideea de a combina gasitul literei cu snuruitul ei (genial!).
    In cazul nostru vor "curge" in perioada urmatoare activitati pe citit, deci va fi interesant sa schimbam pareri, sugestii.
    Va imbratisam si mult spor sa aveti si voi!

    RăspundețiȘtergere
  5. Multumim, incerc din rasputeri sa tin pasul cu Una si uite asa cresc multe lucruri in viata noastra! :)

    Cu siguranta as vrea sa lucram mai mult pe scris-citit, numai sa vedem cat o s-o tina pe Una entuziasmul, m-am obisnuit sa nu mai fac planuri pe termen lung.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, asa e...si eu ma straduiesc sa intuiesc ce i-ar placea ei cel mai mult, sa fie si educativ, dar in primul rand foarte placut ei :)

      Ștergere
  6. E un joc frumos. Va mai recomand unele:
    - recunoasterea cuvantului din mai multe asemanatoare. Daca R. are de asociat cuvinte cu imaginile lor, le cauta dupa prima litera, nu se oboseste sa incerce sa decodeze cuvantul, asa ca folosim obiecte care incep cu aceeasi litera (si mai bine, cu aceeasi silaba), asa jocul se complica (CAP, CAL, CASA, CADA, CASCA, CADOU, CAMERA)
    - recunoasterea cuvantului cand literele din el (de preferat de pastrat initiala) sunt amestecate sau lipsa. De exemplu, pentru cuvantul SOARE: SOAER, OARES, SAORE, SORE, SOARE. Copilul trebuie sa fie atent la lungime, la silaba de inceput, la silaba de sfarsit, cred ca in timp se formeaza tipare.
    - gasirea obiectului scris: pe foite post-it ii scriu cate un cuvant, iar el trebuie sa gaseasca prin camera obiectul respectiv: pat, toc, usa, masa, geam etc.
    - desen dupa titlu: ii spun, de exemplu, ca vom desena forme geometrice de diferite culori si scriu: patrat mov, pentagon maro, paralelogram roz ... (stiind deja ca e vorba de forme si de culori ii e mai usor sa descifreze. La inceput denumirea culorii o scriu in culoarea corespunzatoare, apoi, la alte forme, ii testez atentia scriind cuvantul "rosu" cu roz si tot asa, fiecare nume de culoare in alta culoare dacat cea pe care o reprezinta )
    - numaram vocalele si consoanele din cuvintele ce ne apar in fata cand ne plimbam, vedem care litere se repeta
    - citim un text mic de 1-2 propozitii (acest exercitiu e mai simplu, de obicei il facem in engleza) si ii spun sa imi arate un anumit cuvant. Exemplu de text: 'Here are the lions. The cubs are playing'. Gasim cuvintele 'here' 'lions' 'cubs'
    - aproape mereu cand citim urmarim textul cu degetul

    RăspundețiȘtergere
  7. O, ce de idei minunate! Multumim frumos pentru tot!!! Noi inca suntem fooooaarte la inceputul cititului (abia am asimilat si literele mari). Urmeaza si la noi un material foarte complex, in stil Montessori, la care lucrez din vara. Se numeste Pink Reading (l-am adaptat sub denumirea de Citire roz, chiar daca suna cam bizar in romana) si reprezinta primul nivel de citire, cel mai usor. Vor urma dupa aceea alte trei nivele, pe alte culori, alte nivele de dificultate.
    O zi minunata sa aveti si multumim inca o data din suflet, preiau ideile!!!

    RăspundețiȘtergere

Traduceți